Jak projektować dla m-commerce? | Skvot — szkoła dla kreatywnych
SKVOT MAG

Jak projektować dla m-commerce?

Poznaj 7 trendów, które będą kształtować m-commerce w 2023 roku.

Jak projektować dla m-commerce?
card-photo

Emilia Mikulska

Dziennikarka SKVOT MAG

10 lutego, 2023 Artykuły

Czy wiesz, że aż 73% transakcji e-commerce odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych? Nic w tym dziwnego, szybkie tempo życia sprawiło, że także zakupy musiały przyspieszyć tempa. Zakupy online coraz rzadziej wiążą się z otwieraniem komputera. Kupujemy, stojąc w kolejce, jadąc komunikacją miejską czy czekając na umówione spotkanie. Oszczędność czasu i dostępność urządzeń mobilnych, które praktycznie zawsze mamy w zasięgu ręki, sprawiły, że tak zwany mobile stał się bardzo ważnym elementem, bez którego nie może funkcjonować dzisiejsza branża e-commerce. Zmiana zachowań konsumentów wpłynęła na to, że rozwój aplikacji mobilnych i rozwiązań dla handlu mobilnego w ostatnich latach znacząco przyspieszył. 

Cofnijmy się jednak o krok i zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czym jest handel mobilny. Handel mobilny czy też m-commerce to rodzaj handlu elektronicznego, który umożliwia kupującym online dokonywanie zakupów bez użycia komputera. Mogą to być zakupy za pośrednictwem smartfona lub tabletu poprzez mobilne wersje sklepów, które odwiedzamy z przeglądarki, ale także dedykowane aplikacje mobilne, które pozwalają na zakupy bezpośrednio z pulpitu urządzenia. Kolejne możliwości oferują media społecznościowe, które tworzą swoje marketplace’y i wirtualne portfele takie jak PayPal, Apple Pay, czy Google Pay, które nie tylko ułatwiają płatności za zakupy, ale także przekazywanie pieniędzy znajomym i rodzinie.

 

Choć m-commerce jest częścią e-commerce, konsumenci korzystający ze smartfonów mają inne potrzeby zakupowe niż osoby kupujące za pośrednictwem komputerów stacjonarnych lub laptopów. Dlatego dostosowanie witryn sklepów do potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych stało się priorytetem ostatnich lat. Każdy przedsiębiorca, który zamierza prowadzić sprzedaż internetową, potrzebuje responsywnej strony, która umożliwia zakupy na ekranach różnych rozmiarów, lub dedykowanej aplikacji mobilnej, którą klienci będą mogli pobrać na swoje urządzenie, aby dokonać zakupu. Jakie zmiany czekają m-commerce w 2023 roku? Zebraliśmy najważniejsze trendy, które będą kształtować branżę w bieżącym roku.

#1. Postaw na ultraresponsywne strony mobilne

Gdy zakupy poprzez urządzenia mobilne zaczęły zyskiwać na znaczeniu, sklepy internetowe zaczęły dostosowywać swoje witryny do mniejszych ekranów. Niestety często traciła na tym funkcjonalność. Problemem okazała się nawigacja i zbyt małe przyciski utrudniające użytkownikom wygodne zakupy. Według badań przeprowadzonych przez Sweor 85% użytkowników internetu uważa, że mobilna strona firmy powinna być tak samo lub bardziej czytelna niż regularna, co więcej 57% klientów nie poleci firmy, która ma źle zaprojektowaną witryną mobilną. Dlatego w nowoczesnych projektach dla e-commerce najważniejsza jest ultraresponsywność.

#2. Twórz aplikacje mobilne

Coraz większą popularnością, zarówno wśród sprzedawców, jak i klientów, cieszą się dedykowane aplikacje mobilne. Aż 85% kupujących deklaruje, że preferuje zakupy w aplikacjach od zakupów za pośrednictwem przeglądarki na urządzeniach mobilnych. W przeciwieństwie do tradycyjnych sklepów internetowych zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych, aplikacje zakupowe są tworzone z myślą o ekranach smartfonów, dzięki czemu są bardziej funkcjonalne i intuicyjne dla użytkowników mobilnych. Łatwiejsza nawigacja sprawia, że doświadczenie klienta jest dużo lepsze. W 2023 roku aplikacje mobilne staną się jeszcze bardziej powszechne i jeszcze mocniej uproszczą zakupy za pośrednictwem smartfonów.

#3. Uprość proces zamawiania

Coraz więcej konsumentów odwiedza sklepy internetowe za pośrednictwem swoich urządzeń mobilnych, jednak nie tak wielu z nich dokonuje zakupu. Dlaczego tak jest? Najczęstszą przyczyną porzucania koszyków jest zbyt skomplikowany proces zakupowy. Użytkownicy smartfonów robią zakupy, będąc w ruchu, dlatego oczekują szybkiej i łatwej transakcji. Jeśli proces jest zbyt długi, rezygnują z zakupu, kupują w innym sklepie lub finalizują transakcję, używając komputera. Badania Baymard Institute wykazały, że aż 17% klientów porzuca swój koszyk, jeśli proces zakupowy jest zbyt długi lub skomplikowany. Aby zwiększyć swoją konkurencyjność, tworząc formularze zakupowe, sprzedawcy muszą więc kierować się zasadą „mniej znaczy więcej”. Im mniej kliknięć wymaga zakup, tym większa szansa, że dojdzie do skutku.

#4. Nie zapominaj o social commerce

W 2023 roku marki będą stawiać na rozwój social commerce. Każdy marketingowiec i każdy przedsiębiorca wie, że social media to potężna siła. Przeciętny użytkownik internetu spędza 15% swojego czasu, przeglądając social media. Większość korzysta z nich za pośrednictwem urządzeń mobilnych, dlatego rośnie także ich znaczenie dla mobile commerce. Szczególnie popularne stały się zakupy za pośrednictwem Pinteresta. Aż 47% respondentów badania aktywności w social mediach przeprowadzonego przez Statista deklaruje, że wykorzystuje medium do poszukiwania i kupowania produktów.

Social commerce to nie to samo co tradycyjna promocja marki w mediach społecznościowych, w której kupujący sam przechodzi z profilu marki w mediach społecznościowych na stronę internetową, aby rozpocząć zakupy. Wiele marek, znając zwyczaje swoich klientów, wychodzi im naprzeciw i wprowadza możliwość zakupu na swoich profilach w mediach społecznościowych lub przekierowuje użytkowników bezpośrednio do produktów, które oglądają w postach i relacjach. Platformy społecznościowe, takie jak marketplace na Facebooku, działają jak wirtualne witryny sklepowe i umożliwiają markom linkowanie bezpośrednio do zakupu produktów, tym samym ułatwiając konsumentom proces zakupowy.

#5. Wykorzystaj VR & AR

Wirtualna rzeczywistość i rozszerzona rzeczywistość to dwa istotne trendy ostatnich lat, które znalazły swoje zastosowanie także w nowoczesnym m-commerce. Duża konkurencja na wielu rynkach sprawia, że aby zaistnieć, marki muszą się wyróżnić. Jedną ze sprawdzonych metod jest wykorzystanie nowych technologii, które będą uatrakcyjniać klientom proces zakupowy i budować pozytywne skojarzenia z firmą. Rozwiązania VR i AR wykorzystują chociażby marki odzieżowe, które umożliwiają swoim klientom wirtualne mierzenie ubrań oraz sklepy z wyposażeniem wnętrz, które oferują możliwość wirtualnego projektowania mieszkania. W 2023 roku bez wątpienia pojawią się kolejne zastosowanie nowych technologii w m-commerce.

#6. Wprowadź mobilne chatboty

Jak usprawnić obsługę klienta w sklepie internetowym i jednocześnie obniżyć jej koszt o 30%? Stawiając na mobilny chatbot. Coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie sztucznej inteligencji i wprowadza takie rozwiązania w swoim e-commerce. Badania Userlike wykazały, że choć większość respondentów preferuje kontakt z drugim człowiekiem, jednocześnie uważają oni, że chatboty są bardzo przydatnym narzędziem w rozwiązywaniu prostych problemów zakupowych. Chatbot zdecydowanie skraca czas odpowiedzi na zapytania użytkowników i umożliwia obsługę klienta także poza godzinami pracy sklepu, dlatego jest świetnym rozwiązaniem dla m-commerce.

#7. Zaistniej w Metaverse

Metaverse to ostatnie bardzo modne hasło. Trend ten znajduje zastosowanie w wielu aspektach życia, m-commerce nie jest wyjątkiem. Metaverse i NFT otwiera nowy rynek sprzedaży wirtualnych przedmiotów. W cyfrowym świecie powstały już pierwsze sklepy, kosmetyczna marka NYX stworzyła wirtualny butik, w którym klienci mogą nie tylko testować produkty marki, ale także uczestniczyć w streamowanych na żywo koncertach i innych wydarzeniach, a marki odzieżowe takie jak Balenciaga, Vans, Nike i H&M tworzą wirtualne produkty dla avatarów dostępne w wirtualnym świecie gier takich jak Fortnite czy Roblox.