5 platform, na których możesz pokazać swoje portfolio | Skvot — szkoła dla kreatywnych
SKVOT MAG

5 platform, na których możesz pokazać swoje portfolio

Niezbędnik dla grafików, artystów 3D, architektów, designerów UI/UX oraz innych twórców, pracujących z językiem wizualnym.

5 platform, na których możesz pokazać swoje portfolio
card-photo

Natalia Buchholz

Dziennikarka SKVOT MAG

30 listopada, 2022 Projektowanie graficzne Artykuły

Wstęp o tym, że portfolio jest twoją wizytówką, skrócimy do minimum – zapewne już o tym wiesz. Oprócz portfolio w PDF, które możesz wysyłać bezpośrednio do potencjalnych klientów, warto posiadać je w wersji online. W wielu przypadkach może ono nawet zastąpić portfolio w PDF, ponieważ ma niezaprzeczalną zaletę: może samo pracować na ciebie. Dzięki obecności w sieci twórczej jak Behance czy Dribbble osoby zainteresowane współpracą mają możliwość same się z tobą skontaktować. Gdzie więc możesz stworzyć swoje portfolio online?  

Przedstawiamy pięć najpopularniejszych serwisów www do publikowania projektów, zwracając uwagę na ich wady i zalety. Dowiesz się, gdzie można założyć za darmo własną stronę z portfolio, czemu ludzie na Dribbble są tak zaangażowani oraz jak umiejętnie korzystać z Behance. Rozpoczynamy przegląd!

#1. Behance

Bezpłatny i popularny serwis społecznościowy dla perfekcjonistów.

Dobry, jeśli chcesz:

  • > znaleźć pracę;
  • > stawiasz na jakość, nie ilość;
  • > lubisz obszernie i precyzyjnie przedstawiać projekty;
  • > nie zależy ci na częstej aktualizacji profilu.

 

 

Behance to największa na świecie sieć, która służy do prezentowania i odkrywania twórczości. Ta platforma jest tak znana, że kojarzą ją nawet osoby, które zawodowo nie zajmują się grafiką czy wizualną pracą twórczą. Dlatego też można śmiało powiedzieć, że obecność na Behance jest standardem w świecie pracujących kreatywnie. Każdy, kto chce, może założyć na nim konto, dodawać własne projekty i prezentować je szerokiej społeczności projektantów, fotografów czy ilustratorów.

Oprócz samej możliwości prezentacji swoich prac Behance może stać się źródłem zleceń, zwłaszcza od momentu powstania sekcji Jobs – którą można wykorzystać do poszukiwania pracy. Rozpatrując portfolio na Behance w kontekście poszukiwania zleceń bądź pracy, warto skupić się na możliwości zaprezentowania siebie, jaką daje ta platforma. Mimo że w pracy twórczej kreacje często mówią same za siebie, potencjalni pracodawcy chętnie dowiedzą się czegoś więcej o tobie – jakie są twoje mocne strony, co jest twoim konikiem oraz nad projektami z jakich dziedzin pracowałeś wcześniej. 

W czasie skupiania się na projektowaniu portfolio może umknąć fakt, że Behance to serwis społecznościowy – pozwala na ocenianie innych projektów, obserwowanie ulubionych artystów, dodawanie komentarzy, a nawet obserwowanie prac będących w toku. Na portalu znajdują się stworzone przez Adobe kuratorowane galerie. Jeśli twoja praca pojawi się w jednej z nich, znacznie zwiększy to popularność twojego projektu.

Na Behance króluje zasada „jakość, a nie ilość”. Do portfolio warto wybrać tylko te prace, z których jesteś naprawdę zadowolona/-ny. Przyda się także dokładność w trakcie przygotowywania plików – prace muszą mieścić się w wyznaczonych przez portal wymiarach. Nawet z pozoru nieznaczna różnica 1 piksela między elementem projektu a wgrywanym na serwer, może spowodować, że coś się „rozjedzie”.

Odpowiednie przygotowanie projektów, dbałość o wybór okładki, odpowiednie tytuły, tagowanie – te wszystkie elementy zwiększają szansę na zauważenie twojego projektu przez odpowiednie osoby. A wśród użytkowników znajdują się artyści szukający inspiracji, klienci oraz pracodawcy. Ponieważ Behance to tak popularna platforma, że swoje prace umieszczają na niej graficy z całego świata, warto stworzyć profesjonalny profil oraz prezentować wysokiej jakości prace. To pozwoli prędzej odnaleźć się klientom lub pracodawcom.

#2. Adobe Portfolio

Darmowa (jeśli posiadasz Adobe Creative Cloud) platforma do tworzenia stron internetowych.

Dobra, jeśli chcesz:

  • > efektownie zaprezentować prace;
  • > pokazać portfolio według swoich zasad i pomysłu;
  • > lubisz rozbudowane projekty (projekt portfolio + projekt strony internetowej);
  • > nie spieszysz się / masz dużo czasu;
  • > nie zależy ci na częstej aktualizacji portfolio.

 

 

Adobe Portfolio to darmowa (dla posiadaczy Creative Cloud; dla osób nieposiadających licencji – płatna) platforma do tworzenia stron internetowych. Dzięki prostym narzędziom każdy może stworzyć swoją stronę WWW – bez znajomości kodowania. Serwis oferuje estetyczne szablony i siatki do prezentowania prac. Pozwala je także edytować i dostosowywać wygląd strony do potrzeb, jednak nie do końca w pełnym wymiarze. Można zmieniać elementy takie jak kroje pisma (do dyspozycji są wszystkie fonty z Typekit), marginesy, wielkości zdjęć czy kolory tła. To, co zostanie na stałe po wyborze danego szablonu, to umiejscowienie menu na stronie. Wśród ustawień można także dodawać meta tagi, by zoptymalizować wyszukiwanie strony w Google (na przykład, można napisać „logo design”, by strona pokazywała się na to hasło w wyszukiwarce) bądź możliwość ustawienia i podglądania analityki strony. Adobe zadbało o wiele szczegółów i warto przyjrzeć się im w czasie pracy nad stroną z portfolio.

Widok edycji jest charakterystyczny dla Adobe – niewielkie ikonki, mały font, dają wrażenie profesjonalnego, a dla niektórych dystansującego narzędzia do pracy. Serwis szczególnie skupia się na promowaniu modułów dla fotografów, grafików i ilustratorów. Jednak na samej platformie można udostępniać prace z dziedzin sztuki, ilustracji, fotografii, grafiki, mody, architektury, animacji oraz projektów WWW. 

Prace nad stroną rozpoczyna się od wybrania jednego z kilkunastu dostępnych szablonów, który będzie stanowił szkielet dla strony. Posiadacze konta na Behance mają ułatwienie: ich prace, które się tam znajdują, zostaną automatycznie umieszczone w Adobe Portfolio. Tak samo, automatycznie będą się potem aktualizować. Oczywiście, można także dodawać nowe projekty poprzez Adobe Portfolio i grupować je w galerie.

Przy projektowaniu portfolio na swojej własnej stronie internetowej warto jeszcze dogłębniej niż zazwyczaj przemyśleć sposób prezentowania swoich prac pod kątem UX i UI. Na portalach takich jak Behance i Dribbble UX został już przemyślany i zaprojektowany, a twórca jedynie wypełnia serwis swoimi pracami. Korzystając z Adobe Portfolio, tworzy się nie tylko zbiór prac, ale większą strukturę, jaką jest strona internetowa wraz z menu czy galeriami projektów.

Jest też możliwość podpięcia własnej domeny. Standardowo każde portfolio jest dostępne pod adresem nazwa.myportfolio.com.

#3. Dribbble

Serwis społecznościowy pełen pasjonatów, nieustannie dzielących się swoją pracą.

Dobry, jeśli chcesz: 

  • > nawiązać kontakty z międzynarodowym środowiskiem twórców;
  • > lubisz spontanicznie i często dzielić się swoimi pracami;
  • > chcesz należeć do aktywnej społeczności skupionej na grafice;
  • > lubisz social media tak ogólnie.

 

 

Dribbble jest serwisem społecznościowym dla osób związanych z branżą kreatywną. Serwis kładzie duży nacisk na budowanie zaangażowanej społeczności, dlatego, aby móc publikować swoje prace i zdobywać klientów, musisz otrzymać zaproszenie od członka społeczności. A te są limitowane. Posiadane wejściówki designerzy czasami rozdają za pośrednictwem swoich blogów czy kanałów na YouTubie, często można złapać je także na facebookowych grupach poświęconych projektowaniu.

Na Dribbble nie publikuje się złożonych projektów, tylko wrzuca pojedyncze zdjęcia zwane shotami. Shoty tworzą twoją wizytówkę (portfolio). Warto wiedzieć, że nie musisz zostawiać w galerii wszystkich prac opublikowanych w feedzie. Możesz spokojnie poddać się chwili spontaniczności i podzielić czymś, nie musząc tego zapisywać na stałe w portfolio. Mega zaangażowani użytkownicy radzą, by skupić się na shocie powitalnym – może dać dobrą promocję konta na start. Chętnie lajkowane, dobre projekty wrzucone przez nowych użytkowników mają szansę znaleźć się w kategorii Debiuty. To jedno z miejsc, do których trafiają wyróżnione prace użytkowników.

To serwis budowany przez bardzo aktywnych i zaangażowanych ludzi, dla których pasją jest dzielenie się tym, co zrobili i oglądanie tego, co robią inni. Spotkasz tam osoby, które nieustannie szukają inspiracji i biegną za tym, co nowe. Ten wielki międzynarodowy networking daje dużą możliwość wyszukiwania ofert pracy. Szanse na znalezienie nowego zlecenia poprzez Dribbble są wysokie.

Jeśli pragniesz stworzyć coś bardziej interaktywnego niż klasyczne, wypracowane portfolio, Dribbble może być czymś dla ciebie. Krótkie posty okraszone ciekawą historią i nacisk na regularne postowanie sprawiają, że Dribbble charakterem przypomina bardziej Instagram czy Twitter dla twórców. Co ciekawe, najpopularniejsze są tam shoty z interfejsami. UI/UX to na Dribbble kontent viralowy, podobnie jak ilustracje. 

#4. Carbonmade

Płatna platforma do tworzenia stron internetowych dla lubiących super proste rozwiązania.

Dobra, jeśli chcesz: 

  • > efektownie zaprezentować prace;
  • > pokazać portfolio według swoich zasad i pomysłu;
  • > lubisz przyjaźnie wyglądające serwisy i prostotę w użytkowaniu.

 

 

Carbonmade to narzędzie, podobnie jak Adobe Portfolio, przygotowane do budowania internetowych portfolio. Już od 9 dolarów miesięcznie możesz stworzyć 8 projektów. Wygląd narzędzia do budowania strony jest bardzo przyjazny – ikonki narysowane są wyraźnymi liniami, a system drag and drop bardzo ułatwiają pracę. Budowanie portfolio na Carbonmade działa trochę inaczej niż na narzędziu Adobe. Tworząc stronę, nie wybiera się jednego layoutu do pracy nad nim, ale cały czas ma się dostęp do różnych modułów, które można przeciągnąć myszką i dosłownie „wrzucać” na budowaną stronę. Każdy element można zmieniać niezależnie – menu, footer, zawartość na stronie głównej. Można też swobodnie dodawać nowe strony do menu.

Na Carbonmade portfolia mogą być oglądane przez innych w sekcji Talent Pool – także przez osoby niezarejestrowane i nieposiadające swoich kont. To wyszukiwarka, a nie selekcja stron, więc żadne lajki czy komentarze nie wpłyną na popularność twojego portfolio bądź sam fakt znalezienia się w dziale Talent Pool.

Twórcy platformy chwalą się pokaźną, ponad 2-milionową bazą artystów, wśród których znajdziesz designerów, grafików, copywriterów czy fotografów z całego świata. Odnosimy jednak wrażenie, że Carbonmade jest mało znany w Polsce.

#5. Cargo Collective

Płatne narzędzie do budowania bardzo oryginalnych stron.

Dobre, jeśli chcesz: 

  • > stworzyć absolutnie unikatową stronę z portfolio;
  • > mieć zaawansowane możliwości edycji projektu strony-portfolio;
  • > znaleźć najbardziej oryginalne rozwiązanie z możliwych.

 

Cargo Collective to na pewno najbardziej wyróżniające się na tle konkurencji profesjonalne narzędzie do budowania stron internetowych dla designerów i artystów. Na „dzień dobry” wiele osób zaciekawi design platformy – samo przebywanie na niej inspiruje do sięgania po nietypowe rozwiązania.

Serwis udostępnia wyjątkowo oryginalne i odważne szablony. Swoją stronę internetową możesz założyć za darmo, jednak żeby ujrzała ona światło dzienne, musisz zapłacić. W cenie 13 dolarów miesięcznie, bądź 99 dolarów rocznie, otrzymujesz: dostęp do responsywnych, łatwych do modulacji szablonów, nieograniczoną ilość zakładek, miejsce do przechowywania plików w chmurze, zarejestrowaną domenę i możliwość korzystania z biblioteki z fontami. Cargo Collective udostępnia także możliwość absolutnego dostosowywania formy elementów za pomocą języka CSS, na przykład ustawienia nagłówka ukosem.

Ponadto, ze względu na fakt, że Cargo Collective działa na zasadzie społeczności, twoja strona i projekty są wspierane i regularnie promowane. Nawet jeśli nie zamierzasz zakładać strony, warto obserwować go na Instagramie oraz zapisać się na newsletter – cotygodniowa dawka inspiracji (także projektów zamieszczanych na Cargo Collective) jest zupełnie za darmo!