Pisanie scenariuszy — kurs online | SKVOT

PISANIE SCENARIUSZY

> Patryk Jurek
 reżyser i scenarzysta

> Brunon Hawryluk
 scenarzysta filmowy i serialowy oraz konsultant scenariuszowy
30 zajęć z
praktycznymi warsztatami
Sprawdź szczegóły
20 sierpnia – 3 grudnia
photo

Patryk Jurek

Reżyser i scenarzysta z 17-letnim doświadczeniem
hero photo
Autor ponad setki scenariuszy, również reklamowych
hero photo
Zrealizował ponad 200 odcinków programów telewizyjnych oraz ponad 400 odcinków paradokumentów
hero photo
Nagrodzony ponad trzydzieści razy na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. na Festiwalu Filmowym Drzwi oraz Sopot Film Festival
hero photo
Reżyser i scenarzysta z 17-letnim doświadczeniem
hero photo
Autor ponad setki scenariuszy, również reklamowych
hero photo
Zrealizował ponad 200 odcinków programów telewizyjnych oraz ponad 400 odcinków paradokumentów
hero photo
Nagrodzony ponad trzydzieści razy na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. na Festiwalu Filmowym Drzwi oraz Sopot Film Festival
hero photo

Brunon Hawryluk

Scenarzysta filmowy, serialowy oraz script doctor z 10-letnim doświadczeniem
hero photo
Należy do Gildii Scenarzystów Polskich oraz do Stowarzyszenia Filmowców Polskich
hero photo
Napisał ponad 100 odcinków do seriali takich jak: „Wojenne dziewczyny”, „Gliniarze”, „Barwy szczęścia” czy „Na Wspólnej”
hero photo
Nagrodzony na Script Wars oraz Script Mentoring Mazovia Warsaw Film Commission za scenariusze do filmów pełnometrażowych „Armando” i „Frycek”
hero photo
Scenarzysta filmowy, serialowy oraz script doctor z 10-letnim doświadczeniem
hero photo
Należy do Gildii Scenarzystów Polskich oraz do Stowarzyszenia Filmowców Polskich
hero photo
Napisał ponad 100 odcinków do seriali takich jak: „Wojenne dziewczyny”, „Gliniarze”, „Barwy szczęścia” czy „Na Wspólnej”
hero photo
Nagrodzony na Script Wars oraz Script Mentoring Mazovia Warsaw Film Commission za scenariusze do filmów pełnometrażowych „Armando” i „Frycek”
hero photo

Ten kurs jest dla ciebie, jeśli jesteś:

/ 1
Początkującym scenarzystą, pisarzem lub dziennikarzem
Opanujesz różne strategie pisania scenariuszy, co wzbogaci twój warsztat literacki. Dowiesz się, jak planować rozwój fabuły, pomysłów i postaci tak, aby wzbudzały ciekawość. Stworzysz chwytliwy synopsis, logline, treatment oraz nauczysz się przyciągać producentów. Poznasz pracę scenarzysty w branży filmowej i TV.
/ 2
Digital content producentem, PR managerem lub specjalistą ds. komunikacji
Na praktycznych zajęciach nauczysz się pisać sceny filmowe, poznasz, czym jest drabinka odcinka i treatment, dzięki czemu rozwiniesz swoje literackie skille. Dowiesz się, jak wygląda proces pisania scenariusza oraz selekcji pomysłów.
/ 3
Montażystą
Poznasz podstawowe narzędzia scenopisarskie, które wzbogacą twój warsztat i otworzysz się na karierę w preprodukcji. Dzięki praktycznym narzędziom, zrozumiesz etapy developmentu scenariuszowego, co wykorzystasz w poprawie jakości montażu.
/ 1
Początkującym scenarzystą, pisarzem lub dziennikarzem
Opanujesz różne strategie pisania scenariuszy, co wzbogaci twój warsztat literacki. Dowiesz się, jak planować rozwój fabuły, pomysłów i postaci tak, aby wzbudzały ciekawość. Stworzysz chwytliwy synopsis, logline, treatment oraz nauczysz się przyciągać producentów. Poznasz pracę scenarzysty w branży filmowej i TV.
/ 2
Digital content producentem, PR managerem lub specjalistą ds. komunikacji
Na praktycznych zajęciach nauczysz się pisać sceny filmowe, poznasz, czym jest drabinka odcinka i treatment, dzięki czemu rozwiniesz swoje literackie skille. Dowiesz się, jak wygląda proces pisania scenariusza oraz selekcji pomysłów.
/ 3
Montażystą
Poznasz podstawowe narzędzia scenopisarskie, które wzbogacą twój warsztat i otworzysz się na karierę w preprodukcji. Dzięki praktycznym narzędziom, zrozumiesz etapy developmentu scenariuszowego, co wykorzystasz w poprawie jakości montażu.

PROGRAM

MODUŁ I: TWORZENIE DOBRYCH HISTORII, CZYLI STORYTELLING
1
PRACA SCENARZYSTY
20.08 /
19:00-20:30
  • Kolejność pracy nad scenariuszem – pomysł, logline, streszczenie, treatment
  • Różne rodzaje scenariusza
  • Omówienie narzędzi i technik wykorzystywanych przez scenarzystów
2
POMYSŁ I POCZĄTKI PISANIA
22.08 /
19:00-20:30
  • Techniki generowania pomysłów na scenariusz
  • Ćwiczenia w rozwijaniu pomysłów
  • Planowanie i organizacja pracy
  • Style: daj się ponieść historii vs. skrupulatnie zaplanuj
  • Organizacja pracy – planowanie
3
POMYSŁ, LOGLINE, STRESZCZENIE
27.08 /
19:00-20:30
  • Tworzenie koncepcji pomysłu na scenariusz
  • Tworzenie logline, tagline, treatmentu i streszczenia
  • Przykłady dobrych logline'ów, tagline'ów, treatmentów
4
TWORZENIE POSTACI
29.08 /
19:00-20:30
  • Budowanie trójwymiarowych postaci – motywacje, cechy charakteru, cele, konflikty
  • Protagonista, antagonista i postaci drugoplanowe
  • WARSZTAT: tworzenie postaci
5
TWORZENIE ŚWIATÓW I FORMAT SCENARIUSZA
3.09 /
19:00-20:30
  • Konwencja – tworzenie spójnego świata opowieści
  • Research – jak i kiedy najlepiej go robić?
  • Miejsce, lokacja jako bohater scenariusza – jak używać miejsca, czasu i ustawienia, aby wzmocnić narrację?
  • Format scenariusza, czyli jak pisać zgodnie z zasadą „więcej białego niż czarnego”
  • WARSZTAT: tworzenie świata
6
Konflikt i napięcie
5.09 /
19:00-20:30
  • Kłody pod nogi bohatera, czyli tworzenie konfliktu w scenariuszu i w scenie
  • Różne rodzaje konfliktów – wewnętrzne i zewnętrzne
  • Tempo i rytm opowieści – jak uniknąć znudzenia i zmęczenia widza?
  • Podbijanie stawki i budowanie napięcia
  • Analiza konfliktu i napięcia na podstawie wybranego scenariusza
  • WARSZTAT: tworzenie konfliktu i napięcia
7
DIALOG I NARRACJA
10.09 /
19:00-20:30
  • Techniki pisania dialogów – naturalność, charakterystyka postaci, podtekst
  • Narracja wewnętrzna vs. narracja zewnętrzna
  • Analiza narracji na podstawie wybranego scenariusza
  • WARSZTAT: tworzenie dialogów i narracji
8
PUNKT KULMINACYJNY I ZAKOŃCZENIE
12.09 /
19:00-20:30
  • Climax – budowanie napięcia w punkcie kulminacyjnym scenariusza
  • Zapewnienie satysfakcjonującego finału – nie zawsze happy end
  • Zakończenia otwarte i zamknięte – odpowiedź na dramaturgiczne pytanie, rozwiązanie wątków
  • Analiza rozwiązania opowieści na podstawie wybranego scenariusza
  • WARSZTAT: przeprowadzenie dobrego rozwiązania historii
MODUŁ II: SCENARIUSZ FILMU PEŁNOMETRAŻOWEGO
9
KONSTRUOWANIE FABUŁY 1
17.09 /
19:00-20:30
  • Konstrukcje: 3 akty
  • Konstrukcje: 8 sekwencji
  • Konstrukcje: 12 dróg bohatera
10
KONSTRUOWANIE FABUŁY 2
19.09 /
19:00-20:30
  • Konstrukcje: 4 etapy wojownika
  • Konstrukcje: save the cat
  • Struktura narracyjna: wprowadzenie, konflikt, punkt zwrotny, rozwiązanie
  • WARSZTAT: tworzenie historii
11
PREZENTACJA PRAC I FEEDBACK
24.09 /
19:00-20:30
  • Prezentacja prac: konspekt
  • Prezentacja własnych prac – umiejętność prezentacji i argumentacji
  • Feedback – umiejętność akceptowania i wykorzystywania konstruktywnej krytyki
12
PISANIE DOBRYCH SCEN FILMOWYCH
26.09 /
19:00-20:30
  • Kluczowe elementy dobrej sceny filmowej – cel, konflikt, rozwój postaci
  • Scena z pełnym przebiegiem
  • Analiza przykładów scen filmowych
  • Ćwiczenia w pisaniu scen filmowych
13
ANALIZA WYBRANYCH SCEN FILMOWYCH
1.10 /
19:00-20:30
  • Analiza wybranych scen filmowych pod kątem ich struktury i efektywności
  • Ćwiczenia w analizie i interpretacji scen filmowych
14
WARSZTAT I PREZENTACJA PRAC – SCENA DIALOGOWA #1
3.10 /
19:00-20:30
  • Testowanie własnych pomysłów w małych grupach online z feedbackiem real live
  • Prezentacja prac uczestników i udzielanie feedbacku
15
WARSZTAT I PREZENTACJA PRAC – SCENA DIALOGOWA #2
8.10 /
19:00-20:30
  • Testowanie własnych pomysłów w małych grupach on-line z feedbackiem real live
  • Prezentacja prac uczestników i udzielanie feedbacku
MODUŁ III: SCENARIUSZ SERIALU TELEWIZYJNEGO
16
PISANIE SCENARIUSZY DLA TELEWIZJI
10.10 /
19:00-20:30
  • Rodzaje seriali fabularnych – procedurals, serialized i inne
  • Dramaturgia w serialu – różnice w pisaniu do kina, do TV i do streamingu
  • Pisanie wielowątkowej opowieści – bohaterowie serialowi oraz wątki A, B i C
  • Format scenariusza serialu TV – w Polsce i na świecie (analiza scenariuszy wybranych seriali)
  • Od papieru do ekranu, czyli jak wygląda praca w writers’ roomie w TV i streamingu?
  • Pisanie własnego serialu – pitch deck, biblia serialu i sprzedaż pomysłu (analiza biblii wybranych seriali)
17
ANALIZA WYBRANEGO SCENARIUSZA EPIZODU SERIALU
15.10 /
19:00-20:30
  • Wspólna dyskusja nad wybranym case study
  • Rozłożenie na czynniki pierwsze struktury odcinka
  • Analiza łuków postaci, konfliktów, wątków i ich rozwiązań
  • Analiza konkretnych scen – konwencja, dialog, budowanie napięcia i konfliktu
18
WARSZTAT. SCENARIUSZ ODCINKA SERIALU CZ. 1: SYNOPSIS ODCINKA
17.10 /
19:00-20:30
  • Writers’ room – praca online w grupach z feedbackiem live
  • Praktyczne ćwiczenie w grupach – tworzenie pomysłu na odcinek istniejącego serialu
  • Prezentacja pomysłów przez każdy writers’ room, uwagi i szlify
19
WARSZTAT. SCENARIUSZ ODCINKA SERIALU CZ. 2: DRABINA ODCINKA + SESJA Q&A
22.10 /
19:00-20:30
  • Dyskusja na temat synopsisów odcinków – uwagi i szlify
  • Praca w grupach online w writers’ roomach z feedbackiem live
  • Praca w grupach, rozpisanie szkicu drabinki na podstawie zaakceptowanego pomysłu odcinka istniejącego serialu
  • Sesja Q&A
20
WARSZTAT. SCENARIUSZ ODCINKA SERIALU CZ. 3: SCENA DIALOGOWA
24.10 /
19:00-20:30
  • Dyskusja na temat drabinek odcinków – uwagi i szlify
  • Rozpisanie wybranej sceny dialogowej na podstawie zaakceptowanej drabinki istniejącego serialu
  • Prezentacja prac uczestników i udzielenie feedbacku
21
PREZENTACJA PRAC + SESJA Q&A
29.10 /
19:00-20:30
  • Prezentacja prac uczestników, dyskusja na temat scen dialogowych i udzielenie feedbacku
  • Sesja Q&A i podsumowanie modułu
MODUŁ IV: KINO GATUNKOWE
22
KOMEDIA – WARSZTAT
5.11 /
19:00-20:30
  • Czym jest humor i co nas śmieszy?
  • Różne rodzaje komedii – sitcom, romcom, czarna komedia, farsa, satyra, slapstick itp
  • Odmiany komizmu – sytuacyjny, charakterologiczny i słowny
  • Bohater komediowy – żartowniś czy poważny gość?
  • Tworzenie gagów i rytmu – analiza znanych komedii
  • Granice dobrego smaku – kiedy żarty mogą stać się niebezpieczne dla autora?
23
HORROR – WARSZTAT
7.11 /
19:00-20:30
  • Jak przestraszyć widza i w jakim celu?
  • Cechy gatunku i zestawienie horror i thriller
  • Suspens
  • Study cases – horror/thriller
24
KRYMINAŁ – WARSZTAT
12.11 /
19:00-20:30
  • Jakie kryminały lubimy oglądać? Podgatunki: policyjne, whodunnit, noir, gangsterskie, szpiegowskie, sądowe
  • Research to podstawa – zasady prowadzenia śledztw, kryminalistyki, kryminologii
  • Reguły pisania kryminałów – trup w 1 scenie, mylenie tropów, fałszywi podejrzani, motywy i alibi oraz zaskakujące rozwiązanie
  • Pisanie scen przesłuchań oraz scen akcji (walki, pościgów i śledzenia)
  • Analiza wybranego scenariusza kryminalnego
25
KOMEDIA – PREZENTACJA PRAC
14.11 /
19:00-20:30
  • Prezentacja prac uczestników i feedback
26
HORROR – PREZENTACJA PRAC
9.11 /
19:00-20:30
  • Prezentacja prac uczestników i feedback
27
KRYMINAŁ – PREZENTACJA PRAC
21.11 /
19:00-20:30
  • Prezentacja prac uczestników i feedback
MODUŁ V: PRACA W BRANŻY FILMOWEJ
28
NPREZENTACJA POMYSŁÓW, PROMOCJA I PITCHING
26.11 /
19:00-20:30
  • Czym jest pitch i jakie są jego rodzaje?
  • Jak się przygotować i o czym nie mówić?
29
ASPEKTY PRAWNE PRACY SCENARZYSTY I WSPÓŁPRACA PRZY PRODUKCJI FILMU
28.11 /
19:00-20:30
  • Jak znaleźć odpowiedniego producenta i nadawcę do mojego scenariusza?
  • Podstawy prawa autorskiego w praktyce – czym są prawa autorskie majątkowe, prawa autorskie osobiste i zależne oraz jak je zabezpieczyć?
  • Umowa o dzieło czy umowa opcji – kiedy warto podpisać jaki rodzaj umowy?
  • Kruczki prawne – na jakie zapisy w umowach scenarzysta powinien uważać?
  • Organizacje wspierające scenarzystów – Gildia Scenarzystów Polskich, PISF i SFP
  • Tantiemy i sposób ich przyznawania (SFP-ZAPA i ZAiKS)
  • Współpraca scenarzysty z reżyserem i producentem (development, preprodukcja, zdjęcia i postprodukcja)
  • Zlecenia od broadcasterów (TV) – jak znaleźć pracę przy serialach?
30
POLSKA BRANŻA FILMOWA. ŚCIEŻKI ROZWOJU
3.12 /
19:00-20:30
  • Jakie scenariusze warto pisać, a jakich nie? Trendy w produkcji filmowej, obecny boxoffice, kino rozrywkowe i artystyczne
  • Czy warto pisać cały scenariusz bez producenta?
  • Konkursy scenariuszowe, szkoły filmowe, festiwale
  • Kiedy warto zainwestować w konsultanta scenariuszowego lub script doctora?
  • Podsumowanie kursu + sesja Q&A

cały program

PISANIE
SCENARIUSZY

Patryk Jurek
Brunon Hawryluk
20 sierpnia – 3 grudnia

Wypełnij i wyślij formularz, aby dowiedzieć się więcej o kursie
Błędna nazwa
 

Powyższe informacje mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego – po więcej szczegółów skontaktuj się z naszym doradcą.

Co zyskasz po kursie?

photo
Warsztat pisania scenariuszy
Dowiesz się, jak poprawnie konstruować scenariusze, które zaciekawią odbiorcę i utrzymają jego uwagę. Poznasz aspekty techniczne całego procesu oraz odkryjesz, jak efektywnie korzystać z umiejętności literackich. Stworzysz kilka scen do własnego filmu oraz istniejącego już serialu.
photo
Znajomość branży
Odkryjesz realia rynku oraz dowiesz się, od czego zacząć. Skorzystasz z doświadczenia prowadzących i zyskasz cenne wskazówki. Poznasz najnowsze trendy i potrzeby odbiorców.
photo
Umiejętność prezentowania projektów
Nauczysz się przedstawiać swoje pomysły w sposób, który przyciągnie zainteresowanie odbiorców. Dzięki temu twoje historie będą miały większe szanse na sprzedaż i realizację.
photo
Warsztat pisania scenariuszy
Dowiesz się, jak poprawnie konstruować scenariusze, które zaciekawią odbiorcę i utrzymają jego uwagę. Poznasz aspekty techniczne całego procesu oraz odkryjesz, jak efektywnie korzystać z umiejętności literackich. Stworzysz kilka scen do własnego filmu oraz istniejącego już serialu.
photo
Znajomość branży
Odkryjesz realia rynku oraz dowiesz się, od czego zacząć. Skorzystasz z doświadczenia prowadzących i zyskasz cenne wskazówki. Poznasz najnowsze trendy i potrzeby odbiorców.
photo
Umiejętność prezentowania projektów
Nauczysz się przedstawiać swoje pomysły w sposób, który przyciągnie zainteresowanie odbiorców. Dzięki temu twoje historie będą miały większe szanse na sprzedaż i realizację.

Format pracy

Bierz udział w zajęciach online, odtwarzaj nagrania z lekcji w dogodnym momencie, rozmawiaj na Discordzie z prowadzącymi i wymieniaj się doświadczeniami z innymi uczestnikami. Masz zagwarantowany dożywotni dostęp do materiałów, które znajdziesz na Google Classroom.

W trakcie kursu czekają na ciebie nie tylko ćwiczenia, ale również wykłady, warsztaty i panele. Na koniec każdy otrzyma certyfikat uczestnictwa, a na najlepszych czekają dyplomy.
photo
photo
photo